Przejdź do treści

P O D S U M O W A N I E

Idea konferencji polegała na ponownym przyjrzeniu się, zarówno poprzez działania praktyczne, jak i refleksje teoretyczne, związkom między nauką (Science) a technologią (Technology), inżynierią (Engineering), matematyką (Math) i sztuką (Art) jako sposobem komunikacji problemów naukowych oraz ich uwikłaniom we współczesną dynamikę kulturową i technologiczną w kontekstach edukacyjnych. Sztuczna inteligencja (AI), która była obok edukacji STEAM tematyką przewodnią konferencji, jest obecnie bardzo aktywną dziedziną badań, mającą wiele implikacji w innych bardzo zróżnicowanych i czasem nieoczekiwanych dziedzinach nauki i mającą związek z edukacją. Nie bez powodu rok 2023 został okrzyknięty rokiem sztucznej inteligencji, a konferencja podjęła to wyzwanie.

Pierwszy dzień Konferencji, 15 maja 2023, miał charakter międzynarodowy, referaty były wygłaszane w języku angielskim. Zaprosiliśmy nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych i studentów, którzy chcieli podzielić się swoimi doświadczeniami w obszarze edukacji naukowo-technicznej związanej z edukacją STEM i jej powiązań ze sztuką w komunikowaniu nauki (STEAM) oraz refleksją związaną z nadziejami i obawami dotyczącymi obecności AI w edukacji. Spotkanie odbyło się w tym dniu zdalnie za pomocą aplikacji ZOOM. Sesje były prowadzone przez dr hab. Katarzynę Potyrałę, prof. PK (Centrum Pedagogiki i Psychologii PK) przy współudziale naukowców z ośrodków naukowych w Wielkiej Brytanii i Francji – prof. Johna Oversby i prof. Daniela Raichvarga. Sesje tematyczne poprowadzili prof. Jan Gunčaga (Uniwersytet Komenskiego w Bratysławie), prof. Włodzimierz Mitiuszew (Politechnika Krakowska) i dr Mirosława Sajka (Uniwersytet Pedagogiczny).

W drugim dniu Konferencji, 16 maja 2023 sesje były prowadzone w języku polskim na Politechnice Krakowskiej, ul. Warszawska 24, w pawilonie konferencyjno-wystawowym „Kotłownia”.  Sesje prowadziła dr hab. Katarzyna Potyrała, prof. PK (Centrum Pedagogiki i Psychologii PK). W tym dniu miała również miejsce dyskusja, prowadzona przez dr inż. Daniela Grzonkę, prodziekana Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, dotyczącą obecności AI w edukacji oraz warsztaty dla uczniów klas czwartych opracowane, zorganizowane przez dr Natalię Ryłko (Katedra Matematyki Stosowanej, PK). Uczniowie biorący udział w warsztatach zostali wyłonieni w drodze konkursu dla szkół podstawowych, ogłoszonego przez organizatorów konferencji.

Tematyka warsztatów była następująca:

  1. Gra terenowa “Poszukiwacze wiedzy” – prowadzący: dr Elżbieta Gajecka-Mirek, dr Beata Kocel-Cynk, dr Magdalena Grzech (Katedra Matematyki Stosowanej), dr inż. Agnieszka Łapczuk (Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej), samorząd studentów, studenci Matematyki i Matematyki Stosowanej, Muzeum Politechniki Krakowskiej, Biblioteka Politechniki Krakowskiej, edukatorzy “Mobilnych Laboratoriów Przyszłości”;

2. “Kalejdoskop Matematyczny” – prowadzący dr Mariusz Jużyniec, Katedra Matematyki Stosowanej;

3. Gra integracyjna “Arka Noego” – prowadząca dr Natalia Ryłko, Katedra Matematyki Stosowanej;

4. Warsztaty robotyki – prowadzący: Marek Grzesik, Anna Wójcik – firma “Kreatech”.

W trzech grupach przeprowadzono również warsztaty dla nauczycieli i studentów (dwa warsztaty STEAMowe, prowadzone przez prof. Marlenę Plebańską z Uniwersytetu Warszawskiego i jeden warsztat dotyczący zasad planowania i organizacji projektów społecznych – prowadzenie Olga Kotyk, prezes Fundacji Web-korki).

Odnotowaliśmy ponad 200 zarejestrowanych uczestników, którzy wzięli udział w obu dniach konferencji. Podczas konferencji wygłoszono 48 referatów, w 8 sesjach (1 sesja plenarna, 4 sesje tematyczne, 3 sesje równoległe), przeprowadzono dyskusję pogłębioną o wątki etyczne związane z wykorzystaniem AI. Wydarzeniami towarzyszącymi konferencji były wystawa „Matematyka w obiektywie” oraz zwiedzanie kampusu Politechniki Krakowskiej, zorganizowanego przez pracowników Muzeum PK.

Patronaty wydarzeniu przyznało 10 znaczących Patronów, m.in. Govtech Poland, Centrum Projektów Cyfrowa Polska, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Laboratoria Przyszłości, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Laboratorium CIMEOS Uniwersytetu Burgundzkiego w Dijon (Francja), Spot i KreaTech oraz artystka Katarzyna Kopańska, która bezpłatnie udostępniła grafikę w celu artystycznej wizualizacji konferencji.

Stronę internetową Konferencji (saie.it.pk.edu.pl) odwiedzili przedstawiciele 31 krajów na świecie, odnotowano 1630 wejść na stronę. W konferencji czynny udział wzięli przedstawiciele ośrodków naukowych z Austrii, Algierii, Brazylii, Czech, Francji, Indonezji, Iranu, Kazachstanu, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, Węgier i Wielkiej Brytanii.

Konferencja otworzyła nowe możliwości do tworzenia pozytywnych relacji z naukowcami i nauczycielami różnych specjalności wraz z rozpoznaniem możliwości i potrzeb szkół na różnych etapach edukacyjnych w zakresie edukacji STEAM, wspierania rozwoju naukowego młodych ludzi, w tym czynnych nauczycieli, dalszej współpracy z Wydziałem Informatyki i Telekomunikacji oraz Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej oraz ukazała przestrzeń dla dalszej, długotrwałej współpracy CPiP z innymi jednostkami PK przy kolejnych projektach.

Wsparcie techniczne Konferencji zapewnili pracownicy CPiP: Małgorzata Rakoczy, Barbara Kwiatkowska i Tomasz Pułka.

ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W KONFERENCJI

Zapraszamy pracowników naukowych, nauczycieli i studentów do udziału w konferencji poświęconej STEAM & AI, czyli połączeniu nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki w kreatywnym procesie edukacyjnym.

Czy chcesz rozwijać umiejętności swoich uczniów, które uczynią z nich przyszłych naukowców, odkrywców, projektantów i twórców? Zastanawiasz się jak włączyć STEAM & AI do swojego programu nauczania? Nasza konferencja to doskonała okazja do zdobycia wiedzy i doświadczenia od ekspertów STEAM & AI z Francji, Wielkiej Brytanii, Czech, Austrii, Słowacji i Polski.

Podczas konferencji będziesz miał okazję wysłuchać inspirujących wystąpień i wziąć udział w praktycznych warsztatach, poznając innowacyjne podejście do nauczania w dziedzinie STEAM & AI. Niezależnie od poziomu zaawansowania, nasza konferencja oferuje coś dla każdego, kto jest zainteresowany rozwijaniem umiejętności w zakresie STEAM & AI.


Rejestracja

Zarejestruj się już dziś i poznaj ludzi, którzy podzielają Twoją pasję do STEAM & AI!

Rejestracja musi zostać zakończona do 10 Maja 2023 roku.


Publikacje pokonferencyjne

Uczestnicy konferencji będą mieli możliwość opublikowania swojego artykułu w naukowych, indeksowanych i recenzowanych czasopismach:



Patronaty

Organizatorzy